Włosy, podobnie jak  cały organizm potrzebują wielu składników odżywczych, by prawidłowo funkcjonować. Jeśli nie będziemy dostarczać wymaganych ilości witamin i minerałów, to wówczas staną się one słabe, suche i pozbawione blasku; w szczególnych przypadkach mogą nawet nadmiernie wypadać. Można wiec powiedzieć, że nieodpowiednia dieta ma wpływ na utratę naszych włosów. Ale są także inne przyczyny wypadania włosów. Jakie? Spójrzmy.

Kiedy trzeba się niepokoić?

Niepokój jest wskazany w kilku przypadkach. Jeżeli codziennie tracimy około 100-200 włosów to można uznać to za stan normalny i naturalny.  Natomiast w przypadku, gdyż na szczotce codziennie znajdzie się –  300-400 włosów, a taka tendencja będzie utrzymywała się przez znaczny czas ( przez dwa lub trzy miesiące), to wówczas  przerzedzenie z pewnością będzie widoczne. W takiej sytuacji warto skontaktować się z lekarzem dermatologiem. Tylko on  może zdiagnozować przyczyny wypadania włosów.

Dieta a utrata włosów

Liczne problemy z  owłosieniem na głowie (w tym ich nadmierne wypadanie), wynikające z niedoborów żywieniowych  bardzo często są rozwiązywane poprzez wprowadzenie odpowiednio skomponowanej  diety. Zasadnicze składniki, które trzeba wprowadzić do swojego codziennego jadłospisu to  witamina A, kilka witamin z grupy B , witamina C, biotyna,  cynk, miedź, żelazo oraz białko.

Spożycie właściwych ilości witaminy A jest konieczne dla  dobrej kondycji komórek oraz  tkanek w organizmie, w tym również zdrowia  skóry głowy i włosów. Długotrwałe niedobory tej witaminy prowadzą do  utraty włosów oraz łupieżu.

Codziennie każdy dorosły człowiek winien spożyć  5000 jm Witaminy A . Źródłami witaminy A są źródła roślinne –  karotenoidy (beta-karoten), a także  źródła zwierzęce. Aby uzupełnić niedobory trzeba zjadać  żółte oraz pomarańczowe warzywa i owoce, a także niektóre warzywa ciemnozielone liściaste. Znajdziemy ją także w wątrobie,  tranie i  jajach.

Witamina B6, kwas foliowy oraz witamina B12 są konieczne dla produkowania  czerwonych krwinek i hemoglobiny. A z kolei głównym zadaniem hemoglobiny jest  transportowanie tlenu z płuc do komórek w tym także do cebulek włosowych.

Niedobory witamin z grupy B mogą przyczynić się do wypadania włosów,  a także  spowolnienia ich wzrastania. Witaminę  B6 znajdziemy w  drobiu,  rybach, wieprzowinie, wątrobie, a ponadto  w pełnych ziarnach  zbóż, orzechach.

Z kolei kwas foliowy znajduje się w  warzywach  liściastych,  soku pomarańczowym, burakach,  brokułach i drożdżach piwowarskich.  Natomiast witamina B 12 jest w  mięsie rybach,  jajach , mleku.

Braki witaminy C mogą spowodować  łamliwość i rozdwajanie włosów.  Zaleca się zatem spożywanie  około 60 miligramów Witaminy C (przez dorosłych). W witaminę C bogate są produkty: melony,  owoce cytrusowe,  jagody, papryka, ziemniaki i  pomidory.

Miedź ma zasadnicze znaczenie w produkcji hemoglobiny, która dostarcza tlenu do wszystkich komórek organizmu, a więc też do skóry głowy i włosów.  Miedź znajduje się w wątrobie,  owocach morza i orzechach.

Z kolei żelazo niezbędne jest do transportowania tlenu do czerwonych krwinek.  Braki żelaza może spowodować niedokrwistość, a także nadmierne wypadanie włosów.  Cennym źródłem tego pierwiastka jest k czerwone mięso, czerwona fasola, szpinak oraz  otręby.

Cynk jest istotny dla zdrowych włosów. Jego braki mogą powodować łupież oraz nadmierną utratę włosów. Cynk znajdziemy w  jajkach, mleku, orzechach i  roślinach strączkowych.

Białka są konieczne dla właściwego  funkcjonowania wszystkich  komórek w organizmie, a także do naturalnego  wzrostu włosa. Źródło białka to w szczególności:  drób, ryby mleko, ser, jaja, produkty sojowe.

Ponadto dla dobrej kondycji włosów konieczne jest dostarczanie codziennie nawet 2 litry wody.

3,8 k

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *