Jeżeli codziennie coraz więcej włosów wypada nam z głowy, to niestety może to być oznaką poważnych schorzeń. Ale bardzo często wypadające owłosienie głowy to wynik naszego niewłaściwego odżywiania. I tutaj bardzo istotne znaczenie spełniają witaminy oraz mikro – i makroelementy. Bowiem nie jest wystarczające zastosowanie bardzo innowacyjnych szamponów na porost włosów, czy wzmacniających je, albo też odżywek do włosów. O swoje włosy należy bardzo dokładnie zadbać już od samej jego podstawy – czyli od cebulek. A zatem co należy zmienić w swym jadłospisie, by na głowie ponownie zagościła bujna fryzura? Jakie witaminy na łysienie będą pomocne? 

Dlaczego włosy wypadają nam w dużych ilościach?

Otóż najczęstszą przyczyną wzmożonej utraty włosów jest wiek. To kobiety znacznie rzadziej tracą włosy, gdyż tylko 10 procent z nich ( z czwartej dekady życia) cierpi na tak zwane przerzedzanie się. Natomiast panowie z trzeciej dekady wiekowej zauważają pierwsze oznaki łysienia. Tak naprawdę łysienie związane z wiekiem nie jest dokładnie poznane.

Ponadto na proces łysienia wpływ mają przebyte określone choroby oraz urazy.

Oprócz tych ważnych czynników na łysienie mają wpływ czynniki pokarmowe. Decydują one bowiem o prawidłowej grubości włosa, jego prędkości wzrastania, a także wpływają na ich ilość ulegającej wypadaniu.

A więc trzeba przeciwdziałać łysieniu poprzez przyjmowanie naturalnych witamin. Takie kuracje mogą okazać się dobrym rozwiązaniem tylko w łagodniejszych formach łysienia.

Witaminy na łysienie ?

Tak, mogą się przydać. Tylko, jak wspomniałam wyżej, w mniej poważnych przypadkach łysienia. Zatem, by włosy pozostały na głowie potrzebują odpowiednich ilosci witamin i minerałów. A najważniejsze z nich to kwas foliowy, witamina A, biotyna, witaminy z grupy B, żelazo, krzem, magnez, cynk oraz nienasycone kwasy tłuszczowe.

Gdzie odnajdziemy wyżej cenne witaminy?

Witaminę A znajdziemy przede wszystkim w jajkach, mleku, serze, pomidorach, wątróbce, i marchewce. Ale warto pamiętać, że witamina A może wchłaniać się razem z poduktami, które bogate są w tłuszcze ( bowiem witamina ta rozpuszcza sie tylko w tłuszczach).

Kolejną witamina jest biotyna. Znajduje się ona w produktach – żółtkach jaj, mleku, kalafiorze, orzechach, drożdżach, wątrobie, nerkach, a także w mące sojowej.

Natomiast witaminy z grupy B – B1, B2 oraz B6 znajdują się między innymi w – witamina B 1 – w drożdżach, podrobach oraz ziemniakach. Natomiast witamina B2 w ciemnozielonych warzywach, wątróbce oraz serze i mleku. Z kolei Witamina B6 jest obecna w bananach, drobiu, chudych mięsach i strączkowych warzywach.

Nienasycone kwasy tłuszczowe w walce z łysieniem

Nienasycone kwasy tłuszczowe to najlepsze źródło energii, ale organizm ludzki nie jest w stanie sam go wytwarzać. Znaczne braki w codziennej diecie tych nienasyconych kwasów niestety moze w dużej mierze powodować łysienie plackowate oraz inne rodzaje łysienia. Kwasy znajdziemy miedzy innymi w produktach roślinnego pochodzenia – np. Siemię lniane, a także ryby i tran.

Niedobory żelaza

W organizmie każdego z nas powinno znajdować się żelazo, w odpowiednich ilościach oczywiście. To ważny składnik odżywczy, który spełnia w organizmie kilka ważnych funkcji. Między innymi bierze udział w procesach przemiany materii i wywiera znaczny wpływ na funkcjonowanie systemu odpornościowego. Większość lekarzy europejskich jest zdania, że to właśnie braki tego pierwiastka przyczyniają się do powstania łysienia telogenowego u kobiet.

Zapotrzebowanie na miedź

Miedź to składnik, którego niedobory mogą przyczyniać do do powstania zaburzeń w tworzeniu się kośćca, w zaburzeniach wzrastania, a także mogą doprowadzić do pigmentacji skóry oraz włosów; ponadto niedobory miedziowe mogą powodować wystąpienie zaburzeń w układzie nerwowym oraz przyczynić się do występowania infekcji.

Niedobór cynku

Cynk to niezbędny do życia śladowy pierwiastek, który bierze aktywny udział w bardzo istotnych reakcjach enzymatycznych. Ponadto cynk ma wpływ na węglowodanową przemianę, jak również białkową i tłuszczową. To z kolei ściśle powiązane jest z właściwym funkcjonowaniem komórek włosowych i wpływa na wzrastanie włosów.

Niedobory cynkowe mogą w znacznym stopniu doprowadzić do powstawania licznych zmian zapalnych na skórze. Braki cynku mogą ponadto przyczyniać się do wystąpienia łysienia telogenowego , a ponadto mogą spowodować utratę owłosienia na całym ciele. Ten cenny i jakże ważny pierwiastek znajdziemy przede wszystkim w rybach, a także i mięsie; znaczne mniejsze ilości cynku znajdują sie w pożywieniu zbożowym, owocach oraz warzywach.

Na łysienie, zwłaszcza to o mniejszym nasileniu, można zastosować witaminy, leczenie środkami farmakologicznymi, albo też skorzystać z operacji chirurgicznych ( w bardzo ciężkich przypadkach łysienia). To którą metodę będziemy mogli zastosować w dużej mierze będzie zależało od rozległości naszego problemu, a przede wszystkim od lekarza prowadzącego.

3 thoughts on “Witaminy na łysienie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *