Tak jak w przypadku większości dolegliwości (chorób, defektów kosmetycznych, etc.) tak i w przypadku nadmiernego wypadania włosów profilaktyka bywa znacznie skuteczniejsza i znacznie tańsza niż leczenie. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nasze włosy by rosnąć potrzebują pewnych składników pokarmowych. Składniki te dostarczamy im w diecie. Gdy zabraknie choćby jednego z nich problemy z włosami mamy murowane. Nadmierne wypadanie włosów na tym tle wcale nie jest rzadkim zjawiskiem. W czasach nagminnego odchudzania się, na granicy głodu, w czasach gdy odżywiamy się niepełnowartościowym śmieciowym jedzeniem wypadanie włosów przybiera rozmiary epidemii. Leczenie wcale nie jest jedynym sposobem na zapanowanie nad tym zjawiskiem. Jeżeli chodzi o wypadanie włosów leczenie jest naprawdę ostatnim elementem kuracji.
Aby uzmysłowić sobie jak jedzenie wpływa na porost włosów i jak destrukcyjnie może wpływać na nie zła dieta przyjrzyjmy się składnikom pokarmowym, których niedobory skutkują poważnymi problemami z czupryną (nie tylko wypadaniem włosów).

Dieta a kondycja włosów

Włosy bardzo potrzebują budulca, to najszybciej rosnące twory naszych organizmów, a macierz włosa jest najszybciej rosnącą tkanką. Budulcem dla włosów są białka, a szczególnie aminokwasy siarkowe. Znajdziemy je np. w jajkach, ale i mięso i inne produkty pochodzenia zwierzęcego są ich pełne. W dzisiejszych czasach większość z nas zjada zbyt mało białek, a to z kolei przekłada się na kiepską kondycję włosów i kiepską kondycję w ogóle.
Włosy potrzebują węglowodanów – to podstawowe źródło energii, które umożliwia ich wzrost. Samo jednorazowe ukształtowanie włosa nie wystarczy, włosy kształtowane są stale a do tego potrzebują budulca, paliwa (węglowodanów) i innych dodatków tj. między innymi witamin i mikroelementów. O kwasach tłuszczowych również nie można zapominać – włosom niezbędne są zarówno kwasy nasycone jak i nienasycone, nawet jeśli nie oddziałują na włosy bezpośrednio wywierają na nie wpływ pośredni.
Spośród witamin warto zwrócić przede wszystkim uwagę na prawidłową podaż witaminy A. To witamina, dzięki której włosy zyskują kondycję i wytrzymałość, w razie wystąpienia jej niedoborów czupryna staje się krucha i łamliwa. Nie bez powodu gdy już pojawi się wypadanie włosów leczenie często opiera się na preparatach, które dostarczają włosom między innymi składników odżywczych w postaci witamin i minerałów bądź też substancji pozytywnie wpływających na transport składników odżywczych do mieszków włosowych (takim wspomagaczem transportu jest minoxidil).
Spośród minerałów niezmiernie istotne dla kondycji włosów są mieć, cynk i żelazo. Niedobory żelaza bardzo często przyczyniają się do łysienia u kobiet (to tzw. łysienie rozlane), jeśli chodzi o miedź gwarantuje ona włosom zachowanie prawidłowej struktury, bez niej włosy odbarwiają się i zachodzą w nich zmiany strukturalne skutkujące osłabieniem czupryny (nie bez powodu do niektórych środków wspomagających porost włosów dodawane są peptydy miedzi – związki wyraźnie poprawiające porost włosów).
Niedobory cynku bardzo szybko odbijają się na kondycji włosów. Brak cynku prowadzi do ich osłabienia i wypadania. Współcześnie bardzo często cierpimy na niedobory tego minerału toteż warto zwrócić nań uwagę w razie planowania suplementacji.

Wypadanie włosów – leczenie

Jak widać profilaktykę można by sprowadzić do diety, ale gdy cierpimy na nadmierne wypadanie włosów leczenie też bywa niezastąpione i niezbędne. Szczególnie wtedy, gdy w grę wchodzą hormony i łysienie uwarunkowane genetycznie tj. na przykład łysienie męskie. Ten ostatni typ łysienia jest praktycznie nieodwracalny, ale nadmierne wypadanie włosów można zahamować stosując odpowiednie środki do pielęgnacji włosów (lub oddziałujące na hormony i ich pochodzne leczenie ogólnustrojowe). Czasami to choroby powodują nadmierne wypadanie włosów. Należą do nich nadczynność i niedoczynność tarczycy, choroby skóry głowy etc. W każdym takim przypadku jeśli pojawi się wypadanie włosów leczenie sprowadza się w zasadzie do wyleczenia pierwotnych przyczyn.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *