Jeżeli chcemy, by nasze włosy wyglądały zdrowo, były lśniące i pełne blasku, trzeba wykazać się odpowiednią troską. Wówczas szukamy najlepszych szamponów, skutecznych odżywek oraz innych cudownych specyfików. Nierzadko decydujemy się na zabiegi pielęgnacyjne, wykonywane w salonach fryzjerskich, licząc na to że przywrócimy im nieskazitelny wygląd. Tymczasem zapominamy o najważniejszym – o tym, że na wygląd i kondycję włosów wpływa nasz sposób odżywiania się. Warto więc wiedzieć, co nasze włosy lubią najbardziej.

Ważne białko

Białko jest jednym z ważniejszych składników odżywczych, które powinny znaleźć się w diecie. Dlaczego? Stanowią one źródło aminokwasów, które są niezbędne do prawidłowego wzrostu włosa. Białka pochodzące z pokarmu są transportowane do żołądka i rozkładane na aminokwasy. Te z kolei są transportowane do korzenia włosa.

Spośród aminokwasów, dla włosów najbardziej wartościowe są cystyna oraz metionina. Stanowią one bowiem wewnętrzne spoiwa włosów, nadając czuprynie sprężystości i wytrzymałości. Chcąc dostarczyć tych składników, należy spożywać: ryby, jajka, mięso, zarodki pszenne, otręby pszenne.

Niezbędne witaminy

Jeżeli nasze włosy są na diecie, w codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć witamin. Dla naszej czupryny szczególnie ważne są witaminy z grupy B, witamina A i E. Jeśli nie doprowadzimy do niedoborów i stale będzie uzupełniać ich poziom, wówczas nasze włosy staną się mocniejsze i będą szybciej rosły.

Spośród witamin z grupy B istotna jest obecność: witaminy B1, witaminy B5, witaminy B6. Uczestniczą one w procesach związanych z podziałem komórek w mieszku włosowym, odpowiadając jednocześnie za prawidłowy ich wzrost. Zapobiegają także łojotokowi (czego następstwem jest nadmierne przetłuszczanie się włosów), zmniejszając prawdopodobieństwo pojawienia się łupieżu i łysienia łojotokowego.

Witamina E należy do witamin będących silnymi przeciwutleniaczami. Przeciwdziała więc wolnym rodnikom wpływającymi niekorzystnie na kondycję włosów, osłabiając je i prowadząc nawet do wypadania.

Co jeść, by dostarczać wszystkie niezbędne witaminy? Największe ich ilości znajdują się przede wszystkim w owocach i warzywach (pomidory, brokuły, brzoskwinie), orzechach, kiełkach pszenicy, mleku, wątróbce, nasionach sezamu.

Potrzebne minerały

Nie tylko białko i witaminy, ale również składniki mineralne są niezbędne naszej czuprynie. Dlatego i o nich nie należy zapominać, układając jadłospis dla włosów.

Spośród minerałów istotną rolę odgrywają przede wszystkim: cynk, miedź i żelazo.

Cynk bierze udział w procesach prowadzących do tworzenia keratyny – białka budującego włosy. Jest również niezbędny do prawidłowego funkcjonowania enzymów odpowiedzialnych za metabolizowanie białka – będącego głównym składnikiem budulcowym. Cynk odpowiada również za regulowanie pracy gruczołów łojowych, zapobiegając tym samym nadmiernemu przesuszeniu skóry, łojotokowi, a w następstwie – łupieżowi czy wypadaniu włosów o charakterze łojotokowym.

Miedź odpowiada za wzmocnienie włosów. A to dlatego, że od tego pierwiastka zależy liczba mostków dwusiarczkowych. Te zaś wpływają na sprężystość i siłę włosów. Niedobory miedzi mogą doprowadzić do znacznego osłabienia włosów również w związku z pojawiającymi się zaburzeniami w gospodarce żelazem.

Jony żelaza odpowiedzialne są bowiem za dostarczanie energii do komórek macierzystych, z których tworzą się nowe włosy. Niedobory żelaza prowadzić mogą do nadmiernego wypadania włosów, ich zwiększonej łamliwości i osłabienia. Problem ten dotyczy przede wszystkim kobiet, bowiem ogromne ilości żelaza znajdują się we krwi, którą panie tracą podczas miesiączki.

Co jeść, by dostarczyć wszystkich niezbędnych składników mineralnych? Przede wszystkim warto postawić na: owoce morza, ryby, płatki owsiane, mięso, drób, otręby pszenne.

Czego unikać?

Warto także pamiętać o tym, że ni wszystkie produkty spożywcze są pomocne naszej czuprynie. Okazuje się, że spożywanie zbyt dużej ilości słodkości oraz produktów mącznych nie wpływa korzystnie na kondycję włosów. Nadmiar węglowodanów odpowiada za znacznie szybsze przetłuszczanie się włosów. Może być przyczyną łupieżu, a nawet powodować osłabienie mieszków włosowych, prowadząc do przerzedzania się czupryny.

A może suplementacja?

Wiadomo, że nie jesteśmy w stanie w 100 procentach dostarczyć wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. Dlatego też, by nie doprowadzić do niedoborów, warto wspomagać się gotowymi suplementami diety. Najlepsze witaminy i minerały zostały „zamknięte” w kapsułkach, dzięki czemu dostarczanie ich do organizmu nie jest już tak kłopotliwe. Warto także zdecydować się na takie suplementy, które stanowią źródło metioniny i cystyny.

Trzeba jednak mieć świadomość, że żadne gotowe preparaty witaminowe nie są w stanie zastąpić tych, dostarczanych wraz z produktami spożywczymi. A to dlatego, że to właśnie one są znacznie lepiej wchłaniane przez organizm aniżeli składniki odżywcze pochodzące z gotowych suplementów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *